Guide od hráča Esso
Obsah
- 1. Uvod
- 1.1 Na zaciatok
- 1.2 Zdroje
- 1.3 Skratky
- 1.4 Support
- 1.5 F.A.Q.
- 2. Teoria
- 2.1 Zaklady
- 2.2 Rotacia
- 2.3 Stats
- 3. Ability a talenty
- 3.1 Abilities
- 3.2 Talents
- 4. Gear
- 4.1 Glpyhy
- 4.2 Gemy
- 4.3 Enchanty
- 4.4 Consumables
1. Uvod
1.1 Na zaciatok
Od 3.0.1. patch sa stava Retribution Paladin opat atraktivnou class nielen do PvP, ale aj do PvE.
Paladin dostava konecne takmer nekonecnu zasobu many, nove ability, ktore rozsiruju jeho pouzitelnost a hlavne robia hru za paladina omnoho zabavnejsou.
Mnoho ludi zacalo hrat Paladin class od nahodenia 3.2.2a patch na TS, niektori ludia co vzdy hrali len Protection alebo Holy vetvy si tiez vyskusali Retribution.
A teda sa tu hromadi mnoho otazok o tom, ako hrat za Retribution. Talenty, gemy, enchy, rotacia a pod. Tento guide ma byt hlavne pre tych, ktori chcu dostat zo svojej postavy maximum. Budem sa hlavne zameriavat na PvE vyuzitie retri paladina, ale poviem aj nieco k PvP.
1.2 Zdroje
-Elitist Jerks – retri paladin theory craft (Autor: Arikah)
-Resistance Mechanics in WotLK - Elitist Jerks (Autor: Shamgarr)
-Black Division forum, retri paladin theory craft
-Paladin bug reports TwinStar forum
-WoWWiki
-WoWhead
-vlastne skusenosti
-a samozrejme nejake dalsie specialne twin-like upravy.
1.3 Skratky
AGI = Agility
BoK = Blessing of Kings
Crit = Critical strike chance/rating
CS = Crusader Strike
DS = Divine Storm
GCD = Global Cooldown
INT = Intellect
HoF = Hand of Freedom
JoL = Judgement of Light
JotW = Judgements of the Wise
JoW = Judgement of Wisdom
mp5 = mana regenerated per 5 seconds
RV = Righteous Vengeance
SP = Spell Power
SoC = Seal of Command
SoR = Seal of Righteousness
SoV = Seal of Vengeance / Seal of Corruption
STR = Strength
1.4 Support
Ako uz teraz kazdy class, aj Retribution paladin je velkou podporou pre raid a poskytuje viacero buffov.
[tabulku to zmazalo a nechce sa mi ju robit znova]
1.5 F.A.Q. (updated 24.11.2010)
Zakladne omyly
Toto su veci, co vidam kazdodenne pri inspecte ostatnych retri paladinov (a inspectujem si naozaj kazdeho, ktoreho vidim) a urcite nespravite chybu ak sa tymto veciam vyvarujete.
a) Armor Penetration, EXECUTIONER
Toto podciarkujem a zvyraznujem. Ako sa docitate v 2.3 Staty, ArP je najhorsi melee stat pre paladina. Rozhodne neskusajte enchantovat Executioner.
b) Ret Paladin ide do CRITu (gemuje crit, resp. zhana gear s maximalnym critom).
Nespravne. Jedine co vas zaujima, je STR. Tzn. do kazdeho gemu sa dava 16/20 str, jedine ak by vam socket bonus daval STR. Dovod je jasny, STR mame zvyseny o 15% z talentov a NAVYSE, z AP dostavame SP. Vacsina paladinskych abilities sa odvija z polovice z AP a z polovice z SP.
c) Ret Paladin potrebuje INT / mp5.
Nie. Paladin vdaka JotW nepotrebuje ani INT, ani mp5.
d) Haste
viz. 2.3 Staty
e) Attack power gemy
Nikdy negemujte AP, vzdy LEN strength.
F.A.Q.
Q: Aky seal mam pouzivat?
A: SoC na AoE, SoV do PvE na dlhsie single target boje, SoR do PvP a do PvE na kratsie single target boje; (vid 2.4 Ablities)
Q: Aky mam pouzivat enchant na zbran?
A: Berserking / Massacre (vid 4.3 Enchants)
2. Teoria
2.1 Zaklady
Glancing Blow - sanca na glancing blow je 24% a neda sa tomu predist. Glancing Blow nemoze critnut a robi len 70% dmg. Plati len pre white-dmg.
Melee Hit Cap – 8% – 263 hit rating (7% draenei)
Expertise Cap – 6.5% (26 expertise) – 214 expertise rating
Spell hit cap – 17% (Exorcism, Consecration, Holy Wrath) – nie je podstatny, kedze spelly tvoria malu cast DMG.
Pri tomto sa berie do uvahy, ze bojujete proti ??(Boss) mob. (83)
2.2 Rotacia
Single target rotacia BLIZZ-LIKE:
HoW -> Judgement -> CS -> DS -> Consecration -> Exo -> Holy Wrath
U paladina sa menej pouziva pojem Rotacia, kedze nasa rotacia funguje stylom FCFS (First Come, First Serve), tzn. vyberame spelly podla priority a podla toho, ci maju ready CD. Rozhodne necakajte, kym vam nabehne CD na nejaky spell, ktory chcete pouzit. Pokial je to mozne, pouzivajte stale nejake abilities. Kazdych ~15 sekund sa stane, ze ste pouzili vsetko, co zapada do beznej rotacie a teda zrovna nemate ani na jedno CD. Na toto treba byt pripraveny. Vtedy pouzivajte bud Sacred Shield na focus target, alebo Flash of Light alebo Holy Wrath ak je target UD/Demon.
Momentalne najlepsia rotacia:
HoW -> Judgement -> CS -> DS -> Consecration -> Exo -> Holy Wrath
2.3 Staty (updated 9.3.2010)
Zoradane podla dolezitosti
1. Hit Rating
32.8 hit rating je potrebny na 1% hit, to je celkovo 263 rating na hit cap. Pokial nemate hit cap, kludne vsetko nagemujte +16 hit. Este je mozne enchantnut ruky (+20 hit) pripadne boty (+12 hit +12 crit).
2. Strength
Zakladny a najdolezitejsi stat. V raide 1 STR = 1.25 STR = 2.5 AP (Divine Strength + BoK), navyse z AP mate Spell Power (Sheath of Light), tzn. nieco ako dvojity efekt. Ak ste dosiahli hit cap, gemujte vsetko do STR.
3. Expertise
32.8 rating treba na 1%, dokopy 214 rating na exp. cap
Expertise redukuje sancu, ze vam pri utoku vypise dodge/parry. Dodge funguje aj ked bojujete odzadu, avsak parry mozte dostat LEN zpredu, preto NIKDY neutocte na akekolvek NPC zpredu.
4. Crit
45.9 crit rating = 1% critical strike chance
5. Agility
52.08 agi = 1% critical strike chance
6. Haste
25.21 (32.79) = 1% (v zatvorke je uvdeny haste pre ostatne classy, paladin ziskava viac haste z ratingu)
Haste je pre paladina slabo vyuzitelny stat. Neznizuje GCD na melee ability a ani cooldowny na ability samotne. Znizuje vsak GCD na spelly a taktiez zvysuje rychlost castu ofc. Haste zvysuje vas melee attack speed a s tym spojene seal procy (ktore procuju z kazdeho white dmg). Takisto vam haste moze pomoct rychlejsie nastackovat SoV, takze ak mate nahodou nejaky trinket s USE: +haste, je dobre ho pouzit okamzite na zaciatku combatu.
Patch 3.1
Quivers and ammo bags no longer grant haste. Instead, the haste from quivers and ammo bags has been built into Auto-Shot. Some classes‘ haste got buffed and now 25.21 Haste Rating provide 1% melee haste for Death Knights, Druids, Shamans, and Paladins.
7. Armor Penetration
Najhorsi melee stat pre retri paladina. ArP neovplyvnuje Sealy ani Judgementy a takisto neovplyvnuje Exorcism, Consecration ani Holy Wrath. Jedine co ovplyvnuje, su Melee hity, CS a DS.
3. Ability a talenty
3.1 Abilities
Judgements
Judgement je vo WoW unikatna ability kvoli jej specialnym vlastnostiam.
V prvom rade je Judgement povazovany za melee ability, avsak nemoze byt dodged, parried ani blocked. Dalsia zaujimava vec je, ze nemoze byt pouzity ked ste silenced.
Judgement of Wisdom (JoW)
Judgement of Light (JoL)
V raide sa treba dohodnut, aby oba Judgementy mali 100% uptime. Do PvP je vyuzitelny prevazne JoL.
Judgement of Justice (JoJ)
PvP judgement, spomaluje ciel na 100% pohybovej rychlosti (bezny beh). Nemoze byt zruseny shapeshiftom, jedine dispelnuty alebo trinketnuty.
Seals
Sealy procuju z:
1. White-Dmg
2. Divine Storm (s vynimkou SoC)
3. Crusader Strike
DMG Seals
Seal of Vengeance
Zakladny PvE damage seal. Pri dlhsich bojoch robi jednoznacne najvyssie DPS. Jeho dmg tvoria 2 zlozky
- Holy Vengeance - DoT. Tento effect sa moze aplikovat jedine white-dmg utokmi a stackuje sa az do 5.
- „Seal of Vengeance“ – takto sa v Recounte zobrazuje proc z SoV. Procuje to z KAZDEHO white-dmg, DS a CS. Podmienkou je mat na targete 5x stack Holy Vengeance. Tento proc MOZE CRITNUT.
Vzhladom na to, ze dmg SoV sa naplno otvara az po plnom nastackovani DoT, jeho pouzivanie zacina mat zmysel az pri bojoch dlhsich ako ~20 sekund.
Seal of Righteousness
Momentalne najlepsi PvP seal. Poskytuje najlepsi burst, jeho Judgementy su najsilnejsie a jeho damage je stale 100%. SoR procuje z white-dmg, DS, CS, Judgementu a NEMOZE CRITNUT.
Seal of Command
Tento seal je vyuzitelny hlavne na AoE, kde nema konkurenciu, vdaka jeho Cleave effectu. Procuje z kazdeho white-dmg a CS a jeho proc MOZE CRITNUT. Na single target dosahuje z DMG sealov najhorsie DPS, ma najslabi Judgement.
K SoC by som dodal, ze jeho cleave range je dost velky, a ked preskoci na dalsie NPC, moze preskocit na dalsie NPC a vzdialenost sa rata od NPC, na ktore preskocil 1. krat. Tzn. mozte pullnot mobky, ktore su od vas naoko velmi vzdialene.
Ostatne Seals
Seal of Wisdom
Tento Seal procuje so ~50% sancou z kazdeho melee attacku (white / CS / DS). Preto moze byt vyuzity na rychle doplnenie many. Svoje vyuzitie si najde aj v bojoch na styl Kaz’rogal, kde si musite udrzat manu na max. (i ked efektivnejsie je setrit manu vypustenim Consecration z rotacie)
Seal of Light
Taktiez zaujimavy seal, v kombinacii s Judgement of Light dokaze vykuzlit naozaj zaujimave healy. Procuje so 100% sancou z white-dmg, CS a DS.
Seal of Justice
Pre tento Seal som zatial nenasiel nijake vyuzitie. Da sa vylepsit cez prot talent Judgements of the Just, avsak ani to mu moc nepridava na pouzitelnosti, hlavne vdaka kratkemu stunu, diminishing returns a uplnej nepredvidatelnosti (proc rate sealu nie je 100%).
Ostatne DPS abilities
Crusader Strike - [Physical] – Zakladna spam abilita. 4 sec CD, schopnost procovat Seal effecty.
Divine Storm - [Physical] – Najsilnejsie hitujuca ability v beznej rotacii. 110% wep. dmg a schopnost procovat Seal effecty. Hituje az 4 targety a dava pomerne slabe healy do raidu na 3 targety.
Hammer of Wrath - [Holy] – 50% bonus na crit z talentov + dmg priblizne ako najsilnejsie judgementy a 6 sec CD robi z HoW najsilnejsiu paladinsku ability. Ked to ide, tak to spamujte. Navyse ako asi jedina ranged ability je schopny procovat weapon enchanty ako napr. Crusader.
Consecration - [Holy] – Bezna ability v rotacii na single a aj na multi-target. Stoji vsak pomerne dost many.
Exorcism - [Holy] – Hituje dost silno, avsak ma dost vysoky cooldown a nikdy nebude hit-capped. Avsak netreba zabudat, ze proti demon a undead targetom ma 100% crit chance. V PvP dost pouzitelne proti heavy armored classom. Bacha na reflect
Holy Wrath - [Holy] – Od WLK je to instant cast, navyse dava dost bezvyznamny stun. Pouzitelne napriklad na vlny v Hyjale.
Divine Plea - [Holy] – level 71 spell pouzivany hlavne pri tankovani, avsak aj retri paladinovi moze pomoct doplnit manu.
Aury
Aury mnoho paladinov vobec nedocenuje, pretoze posobenie aury na vasich spoluhracov nema vami badatelne ucinky. Avsak kompletny raid napriklad v AV so vsetkymi resistance aurami dostava v priemere o 20.30% (podrobnejsie tu) menej dmg z kazdej skoly (Fire, Frost, Shadow), co su pri 20-30 ludoch na kope, na ktorych padaju AOE spelly zo vsetkych stran neskutocne vysoke cisla resisted damage.
Obzvlast za retri, kde je jedno aku mate auru (u holy je Concentration zaklad), by ste mali prepinat aury podla situacie. Idealne este pred combatom – napr vidim 3x shadow priest tak davam hned Shadow Resist Auru.
3% zvyseny DMG zo Sanctified Retribution a 3% haste zo Swift Retribution mate so vsetkymi aurami okrem Crusader Aury.
Vysvetlim tu aj mechaniku resistov pre hodnotu 130 resist (co je cap, ktory mozte ziskat z buffov).
Prva dolezita vec je, ze resistance vam neumozni spell resistnut uplne. Resistuje sa len urcita cast damage, podla vysky resistance.
——————–
130 resistance = 20.30% resistnuteho DMG
—–
24.3% sanca na 10% ciastocny resist
49.3% sanca na 20% ciastocny resist
25.8% sanca na 30% ciastocny resist
0.7% sanca na 40% ciastocny resist
—–
——————–
Devotion Aura
- Asi najmenej pouzitelna aura, ktora so zlepsujucim gearom je stale slabsia (armor contribution z armoru rastie logaritmicky – inac povedane – cim viac armoru mate, tym menej dmg redukcie ziskate z dalsieho 1 Armor).
Retribution Aura
- Vyuzitelnost zavisi od situacie. Vacsinou vyuzitelna pri hrani solo, v raide moze o minimum zvysit dmg tankom.
Concentration Aura
- Zakladna aura pre casterov, obzvlast s talentami v Improved Concentration Aura (hlavne PvP). V PvE hlavne vyuzitelna pri castom raid dmg.
Fire Resistance Aura, Frost Resistance Aura, Shadow Resistance Aura
+130 resist proti danej magii – podrobnosti vypisane vyssie.
Crusader Aura
- Ak mate PowerAuras, odporucam nastavit si upozornenie ak ju mate zapnutu v combate. Ak nemate PowerAuras, odporucam zohnat si PowerAuras
Specialne ability a talenty
Sacred Shield - Pre tuto ability odporucam spravit si macro na cast na focus.
/cast [target=focus] Sacred Shield
Ak je nedostatok Holy Paladinov v raide, mali by ste sa starat o jedneho tanka, ktoreho si date do focusu a budete ho „shieldovat“. Ak mate AddOn PowerAuras (ktory vrele odporucam kazdemu), mozte si nastavit signal, ked vas focus nebude mat aktivny Sacred Shield a sledovanie 100% uptime-u bude ovela jednoduchsie. V kombinacii s tymto makrom:
/cast [target=focus] Flash of Light
mozte v niektorych bojoch naozaj zachranit situaciu a plnit si tak svoju ulohu hybridneho classu na jednotku.
Sheath of Light - Jeden z najdolezitejsich talentov. Pamatajte, ze vsetky judgementy a sealy + consecration, hammer of wrath a exorcism sa rataju z vasho AP a aj z SP.
The Art of War - Okrem pasivneho efektu, ktory je samozrejme vynikajuci, mate moznost na instant Exorcism/Flash.
Righteous Vengeance - momentalne nasa jedina DoTka, ak neratam SoV. Ignoruje armor a da sa dispelnut.
3.2 Talenty
Jadro PvE talent buildu: 5 / 5 / 55 (req. level 74)
PvE ->
Po nerfe Divine Sacrifice na 3.3. verzii sa prestal za retri pouzivat prot build a chodi sa skor Aura Mastery v holy.
Build vyzera takto: 11 / 5 / 55
Pripadne mozte presunut 3 body z Divine Intellect do Healing Light, zalezi od toho, co vam vyhovuje (ja osobne pouzivam 3/3 Healing Light, s manou nemam problemy).
PvP ->
Najcastejsie pouzivany PvP build - 7 / 11 / 53
4. Gear
4.1 Glyphs (updated 5.3.2010)
Major
Glyph of Judgement (Glyph of Judgement)
- zakladny glyph do PvE aj do PvP. Povinnost pre kazdeho spravneho retarda.
Glyph of Consecration (Glyph of Consecration)
- dost pochybne pouzitie do PvP, ale do PvE urcite dost vyuzitelny.
Glyph of Seal of Vengeance (Glyph of Seal of Vengeance)
- pokial nemate expertise cap zo samotneho gearu, tak urcite tento glyph je super volba
Glyph of Exorcism (Glyph of Exorcism)
- univerzalne pouzitie aj do PvE, aj do PvP
Minor
Glyph of Sense Undead (Glyph of Sense Undead)
- jediny skutocne vyuzitelny Minor glyph
Glyph of Lay on Hands (Glyph of Gay on Hands)
ostatne nejdem snad ani menovat, je nas vas, ake minory si date, aj tak su vsetky skoro na nic. Ja pouzivamGlyph of Blessing of Might
4.2 Gems (updated 24.11.2010)
Najprv uvadzam najlepsiu moznost, v zatvorke su alternativy.
Meta:
Relentless Earthsiege Diamond / (Chaotic Skyflare Diamond)
Tu sa netreba nechat pomylit. Ten druhy sice ma lepsie staty, ale podmienka pre jeho fungovanie je tazsie dosiahnutelna, kedze modra farba je presne to, co nechceme gemovat. Na fungovanie Relentless vam staci nasocketit 1x Prismatic gem a podmienku mate splnenu.
Prismatic
Nightmare Tear / (Enchanted Tear)
Tento gem sa pouziva na splnenie podmienky pre meta gem. Davajte ho do slotu, ktory vam zaruci najlepsi socket bonus = co najviac STR.
Red
Bold Cardinal Ruby/ (Bold Scarlet Ruby)
Yellow
Inscribed Ametrine / (Inscribed Monarch Topaz)
Rigid King’s Amber / Rigid Autumn’s Glow
Etched Ametrine / (Etched Monarch Topaz) — ak nemate hit cap
Blue
Sovereign Dreadstone / (Sovereign Twilight Opal)
Celkovo by vam to malo vyjst tak, ze komplet cely gear budete mat nasocketovany cervenymi gemami a budete tam mat 1 prismatic a 1 meta.
Co sa tyka sucasneho contentu (t7), najlepsi sposob ako splnit podmienku, je 1x Sovereign Twilight Opal doObsidian Greathelm a 1x Etched Monarch Topaz alebo Rigid Autumn’s Glow do t7 chesty alebo legov (bez gemov hit cap pravdepodobne aj tak nedate).
4.3 Enchants (updated 24.11.2010)
Najprv uvadzam najlepsiu moznost, v zatvorke su alternativy.
Head: Arcanum of Torment
Shoulders: Greater Inscription of the Axe
Back: Enchant Cloak – Major Agility
Chest: Enchant Chest – Powerful Stats
Wrists: Enchant Bracers – Greater Assault
Hands: Enchant Gloves – Crusher / Enchant Gloves – Precision
Legs: Icescale Leg Armor
Feet: Enchant Boots – Greater Assault / Enchant Boots – Icewalker
Finger: Enchant Ring – Assault
2H: Enchant Weapon – Berserking (Enchant 2H Weapon – Massacre, Enchant 2H Weapon – Greater Savagery)
Berserking test
Target: ?? (Boss) Dummy
Hit: 7.69%
Expertise: 5.75%
Weapon speed: 3.13
Trvanie combatu: 30 minut (1800 sec.)
Uptime berserking: 16 min 9 sec (969 sec.)
969 / 1800 * 100 = ~53.83% uptime
Co je ~215 AP v priemere.
Samozrejme v raide proc rate narastie na vyssie hodnoty vdaka haste, co robi Berserking 2x lepsi ako Massacre (110 AP permanent).
Toto je len pre orientacne porovnanie. Ked si spravite podobny test s vlastnou postavou, mozu vam vyjst uplne ine cisla. Ale nemali by sa velmi lisit od tohto.
How berserking works: Berserking is a ppm based proc, similar to mongoose – in a raid environment it has a ~75% uptime. It can only trigger off attacks flagged as melee attacks and melee specials (Judgements, CS, DS, white swings). It has increased uptime since 3.2 due to SoV’s hidden strike mechanic, which seems to be able to trigger and refresh the buff. Because of this, this is our only real choice for any dps weapon enchant.
4.4 Consumables (updated 9.3.2010)
Flask: Flask of Endless Rage
Weapon temp. enchant: od WLK ziadne neexistuju
Food: Dragonfin Fillet / Fish Feast
Potion: Potion of Speed